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Who knows what a GURU is? (歴史篇)

「グル」の歴史を見てみよう。

[Since 1999/10]


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ヴァッラバ派の概要

某大学の インド学研究室に行って某テル様[URL]に 「Vallabha 関連の概説書で、 アチキのような素人にも読めるような本はご存じないでしょうか。 ただしドイツ語はダメ^^; で、日本語か英語だけでお願い」と お伺いしてみましたところ、以下の本を紹介していただきました。 また「これでダメだとあとはダスグプタのアレくらいしか思いつきませんねえ」 というお返事をいただきました。(ありがとうテル様!) ‥‥うーん。やっぱ関連文献、少ないよなー (^_^;

Original Written in German by Dr. H. von Glasenapp; Translation in English by Ishverbhai S. Amin, ``Doctrines of Shri Vallabhacharya'', (Śrī Vallabha Studies Series No. 2), Shri Vallabha Publication, Baroda (Gujarat), 1984.
すっげー。 Vallabha Studies Series なんてあるのか!! (^o^;

[ 1999/5 ]


該当図書の p.22 の脚注の記述からいってみるか。
[p.22] In the later times Vallabha was considered to be an incarnation of Krishna, by many of his followers. This doctrine has no support in writing of Vallabha. In ``Antah Karana Prabodha'' the Master calls himself a servant of Krishna (Krishnadas) and also in other words, as for instance in Shree Krishnashraya, he appears throughout as an humble admirer, who takes his refuge with a High one. The oldest identification of Vallabha to Krishna appears to be present in Vallabhashtak (by Vithaleshvar, Vallabha's son) which is already referred to. After solemnizing Vallabha at first as Agni, it is then said in the closing strophe ``Agnanadi-Andhakar-Prashamana- Patutakhyapanay-trilokyam Agnitvam varnitam te Kavibhir Apisada Vastutah Krishna eva. Pradurbhuto bhavan iti anubhava Nigamadi uktamanair abetya twam Shree Shree Vallabheme Nikhil-Budhajana Gokulesham Bhajate.'' These words (supposed that they [p.23] are not a later addition) should perhaps express no dogmatic view, but should only express an exuberant homage full of piety towards the master, who preached the unity of all being with Krishna.

[概要] 後代になって、Vallabha は信奉者たちによって Krishna[*] の生まれ変わりと 考えられるようになった。しかし Vallabha の著作からの裏付けは取れない。 Antaḥkaraṇa Prabodha (?)の中では自身を Kṛṣṇadāsa (クリシュナの召使) と呼んでいたりする。Vallabha と Kṛṣṇa の同一視については、 Vallabhashtak (?)(by Vithaleshvar, Vallabha の息子) に見られる ものが最古であろう。ここではまず Vallabha を agni として称賛したのち、 -- pi -- と書いてある。ここには、Kṛṣṇa が一切物と同一である ことを説く master への、あふれるほどの敬意が読みとれる。

この -- pi -- の部分なんですけど、うーん。どうやってサンスクリット に復元したものか.. この本、Agni は agni らしいんだけど、 ājñānam を Agnanam と書いてあったりして、 なかなか復元が難しいんだよな.. (-_-;

*註
クリシュナ(Kṛṣṇa)‥サンスクリット表記を業界標準の方法で「ローマナイズ」すると、 左のとおり特殊文字使いまくりになってしまい、表記しにくい。それゆえ英語等では Krishna などと表記される。クリシュナ様は古典インドの大叙事詩『マハーバーラタ』の 登場人物(?)である。ここで「登場人物(?)」と書いたのは、クリシュナ様が 最高神ヴィシュヌ(Viṣṇu; これも英語だと Vishnu かな?)が 仮に人の姿を取って現れた御存在という設定になっているからである。 つまり、ここでのVallabhaとクリシュナ様の同一視の話は、すなわち Vallabhaがクリシュナ様と同じく「最高神ヴィシュヌが仮に人間の姿をして この世の中に現れた御存在」かどうか、という話である。


さて。さらに文章は続いている。
[p.23] In the Sampradayapradip of Gadadhara written in 1554 A.D., Vallabha is shown as Agni-Avatar, but at the same time it is said that Krishna had gone in him, in order to spread the Bhakti-marga (Haraprasad Shastri, Catalogue of Sanskrit Mss. As. Soc. of Bengal, Vol. IV p.101). In later times Vallabha was directly titles as Avatar of Krishna. In Vallabhacharya Charit by Murlidhardas it is said for instance in the beginning ``Atha Bhagavan Laxmanabhattasya Gruhe Svayamev Shree Vallabhacharyatmanavatar''. The biographies of Vallabha by Hansaprasad Shastri a. a. o P.96 and also by J. M. Blumhardt in the ``Catalogue of Hindi Manuscripts in the British Museum'' (London 1899) P.11, pertaining to them speak of Vallabha as an Avatar. It is also said in the work in Kanauj, quoted last under No.17, that Bhagavan had already promised Yagnanarayan Bhatt as ancestor of Vallabha that ``Tumare Ghar Hamara Avatar Hoyega'' N. G. Shah's ``Biographical Sketch'' P.2 also observes Vallabh as an incarnation of Krishna.
前田先生の本に Vallabha の年代は 1473-1531 と書かれていることを 想起しつつ、概要をまとめてみる。

[概要] Gadadhara が書いた Sampradayapradip (1554) では Vallabha は agni の化身とされているが、同時に、 bhakti-mārga の流布のため、 kṛṣṇa が彼の内にいるとも書かれている。後に Vallabha は direct に 「kṛṣṇa の化身」と呼ばれるようになる。たとえば vallabha-ācārya-carita には「bhagavad は Vallabha 師が化身」的な 記述がある。(Gruhe って何?? gṛhe ???) Vallabha の伝記もVallabha を kṛṣṇa の化身として述べている。


まだまだ文章は続く。
[p.23] The Apotheose of Vallabh were followed by [p.24] his followers. So Raghunath writes in his Vithal Stotra, Str. 2 ``Aparah Krishnavataro Jagati Shree Vithalesho Jayati''. A legend is told in the Hindi work Nijavarta, according to which Krishna took an earthly form in Vithaleshvar, in order to redeem a Gopi (History P.79). In the works alanysed by Blumhardt Page 12 is likewise a talk about it that, Krishna incarnated in descendants of Vallabh. James Tod reports of the high priest of Nathadwar ``As the supreme head of the Vishnu Sect, his person is held to be Ansha or a portion of the Divinity,'' (Annals of Rajastan, new ed. by W. Crooks, P.642).

[概要] 神格化は Vallabha 自身だけでなくその後継者たちにも継承された。Raghunātha は 「Viṭṭhala (注: Vallabha の息子) は kṛṣṇa の化身に他ならぬ」的なことを 書いており、Nijavarta という作品にも、 kṛṣṇa が Viṭṭhala の姿をとったという伝説がある。 Blumhardt も 「Vallabha の末裔は Kṛṣṇa が肉体化したもの(と考えられている)」 と分析しているし、James Tod も「Vishnu教徒のトップは神格化される」 的なことを述べている。


こんな事例もあるらしい。
The Bombay libel case showed that, many followers of the sect also consider the living descendants of Vallabh as incarnations of Krishna (History appendix Page 3,7,17,21,26,31,40,107), while others denied it (P. 3,6,8,10,12 ff). Jadunathaji Vrajaratnaji Maharaj expressed himself (Appendix 59) ``Vallabhacharya and his son Gusaiji (that is Vithaleshvar) are regarded as incarnation of God, but not so the sons of Gusaiji. I am not an incarnation of the Deity and I am not aware that hitherto any of my followers has ever regarded me as a God or an incarnation of God.'' The value of this declaration can be understood from that, that the [p.25] same Jadunathaji declared on the following day about the Doctorine Avataravad, ``Ever since I arrived at a proper age I have told my followers not to believe in this doctrine. Before my admonition the doctrine was believed in by some persons in Bombay, not the majority'' (P.65). and the p.7 a witness declared; ``In my opinion the Maharaja is a representative of Krishna (This answer was after much evasion extracted from witness on the threat of a fine of Rs.100 from the Bench)'' It appears accordingly, that the doctrine, that the descendants of Vallabha are incarnation of Krishna, was considered false by the outsiders; but had many followers in the branches of the sect.

Vallabha の末裔が Kṛṣṇa の化身であると Vallabha 派の人たちは信じていたけど、 それ以外の人たちはそれには否定的だった。... 当然かも (^_^;


Bookamarks

Vallabha 派についての言及がある Web ページに以下があります。(めもめも)

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